måndag 28 december 2015

Reautmaningen


- att verkligen SPARA pengar





MELLANDAGSREA - passa på att fynda! REA på allt.



Känner ni suget? Handeln har oss i ett järngrepp och vi är alla lurade. 

Många gånger så resonerar man för sig själv om att det faktiskt är en bra deal, och att vi verkligen behöver den här varan just idag. Själv åkte jag idag inom ett köpcentrum efter jobbet för att byta en julklapp och passade då på att kolla över utbudet i en klädaffär. Min vardagsklädsel på jobbet är kostym med skjorta. Jag har väldigt många skjortor i min garderob, men en vit skjorta är ju alltid bra att köpa. Skjortan jag tittade på hade kostat 1.000 kr och reades nu ut med 30% rabatt. 700 kr är ju ett fynd och du sparar 300 kr, eller gör du? Behöver du verkligen en till vit skjorta till? Och inte nog med att behovet många gånger föds vid köptillfället när man utsätts för de röda reaskyltarna, de 300 kr som man "sparar" är ju extra pengar. Kanske att man ska slå till på en t-shirt också? Vips så har man spenderat 1.000 kr utan att egentligen ha ett behov för det. Min garderob är i varje fall överfull och jag har inget direkt behov av mera kläder. Visst är det kul att kitta upp sig med lite nya grejer, men finns behovet verkligen just nu, eller är detta något som handeln skapar hos oss genom att få oss att tro att det är en bra deal?




Vi närmar oss slutet av 2015 och jag sitter just nu och filar på mina målsättningar för 2016. Ett av de mål jag har satt upp för mig är att jag under nästa år i genomsnitt ska spara minst 50% av min nettolön. Jag sparar idag strax under 40% (se min nettoförmögenhet redovisning här). För att klara av att höja min sparkvot till den nivån jag vill så behöver jag hitta på kreativa sätt att frigöra pengar som kan gå in på sparkonton eller in i investeringar. Här föds då reautmaningen. Jag ska under de närmaste tre månaderna testa att verkligen spara undan allt det jag sparar på rea och rabatter. I exemplet ovan så skulle jag alltså då notera den rabatten jag erhåller vid köptillfället, 300 kr, och föra över detta på ett sparkonto. I mina månadsuppföljningar kommer jag kontinuerligt redogöra för hur mycket som ligger på detta kontot och efter tre månader så kommer de att investeras. En annan källa som jag kommer plocka från och där jag misstänker att det kommer genereras mest pengar (jag shoppar inte särskilt mycket kläder etc på rea) är när man handlar i livsmedelsbutiker. Längst ned på kvittot brukar det redogöras för hur stor rabatt du har erhållit. Du kanske handlar två gurkor för 20 kr istället för 12 kr styck = 4 kr rabatt. Jag handlade tex idag på ICA Maxi för 635 kr och fick 31,70 kr i rabatt. Detta skulle jag då alltså föra in på "reakontot". 




Det ska bli spännande att testa detta och för hoppningsvis så skapar jag en vana som hjälper mig att höja min sparkvot.


Mot en rikare vardag 2016!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar