måndag 20 april 2015

SMARTARE målsättningar 2015


Jag har ju nyligen klivit på den här resan mot en framtid av finansiellt oberoende och en rikare vardag.  Mitt tidigare ekonomiska liv har ju minst sagt varit spretigt. Om jag någon gång fann mig med ett överskott på pengar och inget för tillfället att spendera dem på så har det faktiskt hänt att jag har investerat pengarna, men dessvärre väldigt sällan utan någon särskild strategi i åtanke. Jag måste erkänna att jag var en av dom, en av dom som läste nyheterna och fick mina "tips" från ekonomisidorna i någon tidning. Alltså efter att tåget gått…. Jag har idag fortfarande kvar dessa investeringar, vissa har gått bättre än andra men summa summarum så har det gått ungefär jämt ut. Det jag har saknat i mina sporadiska investeringar har framförallt varit tydliga målsättningar. Om man inte vet vart man ska, hur ska man då veta vilken väg man ska välja?

I mitt arbete använder jag mig ofta av så kallad SMART-målsättning. Det finns fler olika beskrivningar av vad respektive bokstav står för, men denna använder jag:

S - Specific. Specificera exakt vad det är som ska uppnås. Vem/Vad/Vart/Varför?
M - Measurable. Hur vet du när målet är uppnått?
A - Achievable. Har du möjlighet att uppnå målet? 
R - Relevant. Ligger målsättningen inom ramen för den övergripande strategin? 
T - Timely. När ska målet vara uppnått?

Lägger man dessutom till -er på slutet så får man ett mer omfattande begrepp, SMARTer:

e - evaluated. Utvärdera utvecklingen. Hur ligger vi till mot det ursprungliga målet?
r - reviewed. När du väl har utvärderat din utveckling ska även det slutgiltiga målet utvärderas.  Är målsättningen 
          fortfarande relevant och möjligt att uppnå?


Beroende på vilken typ a mål du har satt upp för dig själv så är det viktigt att tidigt ha en åsikt om hur ofta man ska utvärdera sin utveckling. T ex vid långsiktig investeringar finns det en överhängande risk att man frångår strategin och blir allt för kortsiktig i sina beslut om man tittar på det all för ofta. Det är lätt att gripas av panik vid en tillfälliga dippar i marknaden. När du definierar ditt SMARTER mål så ska du tydligt ha definierat hur ofta du ska utvärdera utvecklingen. Jag har inget emot att man håller koll på utvecklingen frekvent, men håll själva utvärderingen och besluten om möjliga korrigeringar av strategin för att uppnå målet till de definierade intervallerna. 


Det är enkelt att sätta upp målsättningar, men desto svårare att slutföra dem. Ovan sätt att definiera och specificera hur målsättningen ska uppnås och därefter följa upp mot detta är en beprövad strategi, även för mig, att öka chansen att lyckas. Det är ju t ex så lätt att den 1a Januari lova sig själv att börja träna och gå ned i vikt. Det måste vara det allra vanligaste nyårslöftet. Alla vet ju hur man ska gör, och det är många gånger lätt att nöja sig med det. "Jag vet ju hur man gör, så nu kör vi och går ner 20 kg till Mars". Hur många lyckas med detta? Det är ju ett mätbart mål, så det är ju bra, men är det realistiskt? Den dagen du skriver ned detta och frekvent mäter upp och utvärderar din utveckling så kommer du ha så mycket större chans att uppnå målsättningen. Att tappa 20 kg på två månader är inte omöjligt (mycket hänger ju på vart man startar), men har man inte definierat en strategi för hur man ska göra så skulle jag inte sätta några pengar på att du lyckas. 

Målsättning med 2015; sätt upp SMARTARE målsättningar för delmålen på resan mot en rikare vardag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar