tisdag 29 december 2015

Nettoförmögenhet - statusuppdatering december 2015


December 2015 (674.811kr)




Vattenfallsbrygga nettoförmögenhet 2015



 
Ovan graf är en brygga på förändringarna av nettoförmögenheten sedan januari 2015.

  • Bank (bankkonton och kontanter), har minskat med 122 kSEK. Som nämndes i förra statusuppdateringen så är detta framförallt drivet av att jag minskat buffertkontot och lagt mer i investeringar (läs mina funderingar på buffertkontots storlek här). Sedan förra månaden har det också minskat lite mer drivet av servicekostnader på bilen som blev större än beräknat och som jag hade tagit på kreditkortet (motsvarande förbättring syns alltså i förbättringen av Lån/Skulder.
  • Investeringar (fonder och aktier). Utvecklingen på världens börser var inte särskilt bra i december heller, men jag ligger ändå på plus i utveckling och jag fortsätter köpa i beräknad takt.
  • Tillgångar (hus och bil). Det negativa beloppet, -20 kSEK är drivet av värdeminskning på bilen, vilket under året mitigerats av värdeökning på huset efter en ny värdering vi gjorde i somras (alla tillgångar och skulder förknippade med hus tas upp till 50% då vi har delad ekonomi).  
  • Skulder (hus, bil, studier, kreditkort), +65 kSEK är drivet av månadsamortering, men också extra amortering gjord på bilen i juli efter en oväntad slant från skatteverket. Förändringen mot förra månaden är drivet av servicekostnader som jag tog på kreditkortet förra månaden.  

Målsättningen är 6 miljoner på 10 år. Efter 10% av tiden (räknat från januari 2015) så ligger jag nu på 11%, vilket innebär att jag fortfarande håller mig något före planen även om jag gärna skulle vilja se lite mer effekt av värdeökning på mina investeringar. Just nu drivs min utveckling nästan helt av min förmåga att spara. Ackumulerad sparkvot är nu över 40%, då de senaste månaderna har legat över 50% (december 55%, vilket jag är riktigt nöjd med då det också är en av de månaderna jag vanligtvis spenderar mest på).









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar