tisdag 7 april 2015

April april

Den här månaden har jag satt upp målsättningen att spara 50% av min nettoinkomst. Hur svårt kan det vara? 

Inspirerad av sådana som MrMoneyMustach och Madfientist så har jag insett att den största inverkan på din egna finansiella utveckling får du om du tar kontroll över ditt sätt att spendera de hårt förvärvade pengarna varje månad. Stora finansiella profiler så som t ex David Swenson uttrycker det ungefär såhär (från podcasten SOMoney, avsnitt 1):

"What makes you the best investor in the world? If you are going to move the dials, and not just be a consumer, but a business owner or entrepreneur. There are only really three primary dials that you can move to achieve financial success:
1. make better selections on individual stocks/investments to beat the market
2. have better timing on investments
3. better asset allocation
 
The only one that matters is asset allocation. Because everyone are going to be wrong on timing, and everyone will be wrong about which assets to invest in. The most important business decision in your life will not be to buy Apple stocks or not, or to invest in a certain real estate or not. It is your asset allocation."

För mig kokar detta ner till följande fråga;
Vad gör du med pengarna vid varje givet tillfälle och hur sätter du dem i arbete?

Jag ser mina pengar som små arbetare. Ju fler pengar du kan sätta i arbete ju mer kan dom växa och i sin tur bidra till ytterligare investeringar som kan fortsätta växa. Jag har blivit hälsosamt besatt av tanken att optimera mina arbetare för att få dem att jobba så hårt som möjligt för mig, och att de kommer in i arbetet så tidigt som möjligt. Jag har sedan en tid tillbaka på allvar börjat följa mina utgifter på en mer detaljerad nivå än tidigare och oj vad man hittar saker att skära bort. Enkla saker som var och en kan göra redan idag. Och det är just det, vänta inte - gör det idag och frigör fler arbetare som kan gå in i dina investeringar och förökas. T ex,  varför ska jag ha både Netflix, HBO Nordic och kabel? Visst är det kul att följa Frank i House of Cards, eller the Lannisters i Games of Thrones, men tänk om jag skulle lägga all den tiden jag idag lägger på dessa TV-serier på att istället tänka på hur jag kan optimera min allokering av tillgångar (fri översättning av asset allocation) - vilken potentiell utveckling man skulle kunna ha! Trading comfort for future freedom (Laura&Mike - youtube). Och dessutom sätta dessa pengar i arbete (6.336 kr per år för dessa tjänster). Jag vill ju om 10 år kunna ha en tillvaro som inte inkluderar ekorrehjulet, och då kanske det är värt att inte hänga med i alla serier som produceras? Vill jag verkligen jobba 40-50 timmar i veckan för att titta på tv?

Som många andra följer jag numera både upp och rapporterar mina inkomster och utgifter med ett ordentligt bokslut varje månad vilket inkluderar en total resultat och balansräkning för att hela tiden följa min "net worth" i resan mot ekonomiskt oberoende (läs kommande inlägg om hur jag definierar ekonomiskt oberoende). I bokslutet mars månad har jag identierat följande poster att ifrågasätta och agera på i april:

  • kabel-tv och streamingtjänster (6.336 kr per år). Behöver jag alla?
  • bilförsäkring. Har jag den billigaste/bästa utifrån mina förutsättningar?
  • husdjursförsäkring, premien har gått upp sedan vi tecknade den 2012. Kan vi få en bättre?
  • köpa lunch varje dag, är det nödvändigt? I april tar jag med matlåda tre dagar i veckan (ca 7.600 kr besparing per år)
  • säg upp prenumeration av vinlådan. En kul tjänst, men om jag ska se över mina utgifter så måste jag medge att det är något överprisat. 4.600 kr per år för 24 flaskor vin, det är 192 kr flaskan och jag kan vid behov köpa billigare än så via systembolaget. Uppsagd.
  • anmäl friskvårdsbidrag på jobbet. Vi får 1.800 kr per år, men jag har bara utnyttjat detta en gång på åtta år. Och detta trots att jag spenderar en hel del pengar på gymkort mm.


Så hur går det då med att spara 50% av min nettolön?
Prognosen ser blek ut. Tre dagar in efter löning så hade jag spenderat 35%, och det var innan familjen tog en To/R bilresa till Örbro över påskhelgen. Hade dessutom missat att jag hade CSN betalning och trafikförsäkring som gick den här månaden. Dålig planering! Får nog registrera dessa som exceptionals om jag ska lyckas leverera. Kan alltså med säkerhet fastställa att jag kommer misslyckas med uppdraget, men det är heller inte så viktigt att lyckas med just 50% utan det jag tar med mig är inställningen. Att börja ifrågasätta och tänka på dina utgifter. Vad gör jag med pengarna jag jobbar så hårt för? Det är relativt lätt att påverka sina aktiva utgifter, enklast uttryckt som lyxkonsumtion, men den stora effekten, och jag tror också den mest hållbara effekten, får man då man angriper de passiva utgifterna (se Charlie Söderberg förklara det i Rikedomsskolan i TV4). Mer om olika typer av utgifter, och inkomster samt strategier för de olika, följer inom kort här på bloggen. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar